Film-noir türünün en güzel örneklerinden birisi bence. Orjinal adı '' M ''olan bu psikolojik gerilim filminin senaryosunu Fritz Lang oturmuş eşiyle birlikte yazmış .Bir de burada rol alan suçlular gerçek suçlular arasından seçilmiş. Ne kadar enteresan . Gelde beğenme .
1931 yılında çekilmiş ve o günden bu güne ders verir nitelikte bir film. Gerek senaryosu gerek oyunculuğu muhteşem. Film günümüzde de kanayan bir yara olan çocuk kaçırma vakalarını ele alıyor. Aslında sadece bu konuyu ele almakla kalmayıp sorgulanması gereken bir hukuk ve adalet anlayışını da gözler önüne seriyor. Devletin adaleti sağlayamadığı bir noktada halkın kendi adaletini sağlamaya çalışması ve bunun yıkıcı etkisini öyle güzel yansıtmışlar ki gerçekten ders niteliğinde bir film olmuş. Tarafsız bir yargının ve kim olursa olsun herkes için adalet diyebileceğimiz bir sistemin gerekliliğini vurgulayan, adaletin sadece toplumun intikam duygusunu tatmin edecek bir silah olmadığını anlatan çok çok çok değerli bir film. Başlarda sıkılabilirsiniz çünkü baya ağır ilerliyor. Neredeyse gerçek bir soruşturma evresi izletiyorlar diyebilirim. Ancak son 20 dakikası için her türlü çileye değer. Bence kaçırmayın bu filmi. Özellikle hukukçu arkadaşlar ?
-Gerçek bir mahkemede yargılanmak istiyorum! Çok isterdin di mi? Böylece 51. maddeye tabi olup, ölene kadar devletin sana bakmasını sağlayabilirsin. Ve sonra kaçıp veya genel aftan yararlanıp gayet mutlu bir şekilde deliliğin avantajını kullanarak, küçük kızları kovalayıp cinayet işlemeye devam edersin. Sırf bu diyalog bile filmin zamanın ötesinde olduğuna kanıttır. Başarılı.
Yargılama sahnesi hala hafızamda.. Doğal sesler müthişti.. Fritz Lang usta bir yönetmen, Peter Lorre' da mükemmel bir oyuncu.. Bir kaç filmini daha izlemiştim zamanında- mimiklerini çok iyi kullanan bir aktör..
Çok isterdin di mi? Böylece 51. maddeye tabi olup, ölene kadar devletin sana bakmasını sağlayabilirsin. Ve sonra kaçıp veya genel aftan yararlanıp gayet mutlu bir şekilde deliliğin avantajını kullanarak, küçük kızları kovalayıp cinayet işlemeye devam edersin.
Sırf bu diyalog bile filmin zamanın ötesinde olduğuna kanıttır. Başarılı.